پکیج تصفیه فاضلاب


برای تصفیه پساب بهداشتی، بیمارستانی یا صنعتی در مقیاس متوسط یا کوچک از پکیج تصفیه فاضلاب استفاده می شود. پساب یا فاضلاب به زائدات و دور ریزهای مایع شهری یا صنعتی اطلاق می شود. شیوه جمع آوری و دورریزی آن در هر منطقه، بسته به آگاهی محلی و الزامات منطقه ای یا ملی متفاوت است. سیستم های جمع آوری فاضلاب برای جمع آوری آب های سطحی و یا فاضلاب های صنعتی در جوامع و مجتمع های بزرگ صنعتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. دفع فاضلاب به محیط زیست آبی یا نفوذ آن به عمق خاک می تواند ضربه جبران ناپذیری به محیط زیست وارد نماید.

پکیج تصفیه فاضلاب

آنچه که در ادامه خواهید خواند :

پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟

پکیج تصفیه فاضلاب از اصلی ترین تجهیزات برای تصفیه فاضلاب در محیط های مسکونی ، اداری و … به شمار می رود .مهم ترین علت طراحی و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی و انسانی ، ممانعت از ورود مواد آلی مضر به محیط زیست و جلوگیری از شیوع بیماری های متعدد است .

فاضلاب از نظر منشاء آن ممکن است خانگی، صنعتی، کشاورزی یا به صورت ترکیبی باشد. هر چقدر مواد زائد موجود در فاضلاب بیشتر باشد، تصفیه آن با سختی بیشتری قابل انجام خواهد بود.

پارامترهای مهم در تصفیه فاضلاب

مهمترین معیار سنجش کیفیت فاضلاب ها عبارتند ار:

الف) اکسیژن مورد نیاز بیولوژیکی (Biochemical Oxygen Demand)
این معیار مهمترین ابزار سنجش مواد آلی قابل تجزیه زیستی است و بیشترین کاربرد آن در خصوص فاضلاب بهداشتی است. در این روش مقدار اکسیژن مورد نیاز برای اکسیداسیون مواد آلی فاضلاب توسط باکتری ها به دست می آید. با استفاده از اندازه گیری مقدار اکسیژن مورد نیاز، غلظت مواد آلی موجود در فاضلاب که توسط باکتری ها قابل حذف هستند به دست می آید.

ب) اکسیژن مورد نیاز شیمیایی (Chemical Oxygen Demand)
این پارامتر، مقدار اکسیژن مورد نیاز برای تجزیه و تثبیت شیمیایی مواد آلی را مشخص می کند. این معیار از طریق اکسیداسیون فاضلاب توسط محلول دی کرمات پتاسیم مشخص می شود و در آن تقریبا تمام مواد آلی موجود در فاضلاب به گاز کربنیک و آب، اکسید می شود که در این واکنش معمولا حدود ۹۵% اکسیداسیون مواد آلی صورت می گیرد.

ج) مواد جامد معلق (Suspended Solids)
مواد جامد معلق یکی دیگر از نشانگرهای کیفیت فاضلاب از نظر غلظت مواد می باشد. این مواد ممکن است از ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرم در لیتر در فاضلاب متغیر باشد.

روشهای متداول تصفیه فاضلاب

بسته به کیفیت فاضلاب، روشهای مختلف یا ترکیبی برای تصفیه مورد استفاده قرار می گیرند. از متداولترین روشهای تصفیه فاضلابهای شهری، استفاده از هوادهی گسترده است.
یکی از روشهای متداول تصفیه فاضلاب بهداشتی، استفاده از فرآیند هوادهی گسترده در سیستمهای لجن فعال است. در چنین سیستمهایی، مواد مغذی موجود در فاضلاب در حضور اکسیژن کافی و با اختلاط با لجن فعال، شرایط لازم برای اکسیداسیون بیولوژیک و کاهش میزان آلاینده ها به میزان مجاز را فراهم می نمایند.
مواد آلی موجود در فاضلابهای بهداشتی بعنوان یک منبع غذایی برای میکرو ارگانیزمها مورد استفاده قرار میگیرند و با کنترل مناسب فرآیند، بیش از ۹۰% از میکرو ارگانیزمها قابل حذف خواهند بود.
در پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی، در ابتدا فاضلاب از یک آشغالگیر عبور می کند و بخشی از ذرات جامد معلق موجود در فاضلاب حذف می شوند. فاضلاب پس از عبور از آشغالگیر وارد متعادل ساز می شود.

هدف از ایجاد متعادلساز کاهش اثرات شوکهای بیولوژیک و هیدرولیک روی سیستم است. پس از ورود فاضلاب به بخش هوادهی، فاضلاب خام در حین عبور از حوض هوادهی با لجن فعال تماس پیدا می کند و هوای خروجی از دیفیوزرها علاوه بر هوا رسانی به سیال، موجب اختلاط فاضلاب خام و لجن فعال شده و فرآیند هضم آغاز می شود. در حضور میکروارگانیزمها و هوا و مواد مغذی موجود در فاضلاب فرآیند هضم کامل شده و دی اکسید کربن، آب و لجن تثبیت شده بوجود می آید.

پس از این مرحله، فاضلاب به بخش ته نشینی وارد می شود. در این واحد که کف آن بشکل قیفی شکل است لجن ته نشین شده و پساب تصفیه شده با عبور از V-notch به واحد گندزدایی و پس از آن به مخزن ذخیره پساب تصفیه شده منتقل می شود.

مقداری از لجن توسط پمپهای ایرلیفت به مخزن هوادهی بازگردانده می شود و لجن مازاد به مخزن هاضم لجن منتقل شده و پس از انجام عمل هضم می تواند بعنوان کود مورد استفاده قرار گیرد.
در روش معمول گندزدایی از کلر استفاده می شود. اگرچه میتوان از اشعه ماورا بنفش (UV) نیز برای این منظور استفاده کرد.

اجزای پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

اجزای پکیج تصفیه فاضلاب با توجه به نوع فاضلاب و مکان مورد استفاده از آن متفاوت است .

پکیج های تصفیه فاضلاب صنعتی بسته به نوع صنعت متفاوت هستند. در این پکیج ها عموما از روشهای شیمیایی نظیر انعقاد و لخته سازی، ازن زنی، شناور سازی با استفاده از هوای فشرده (DAF) سیستمهای (API) یا ترکیبی از آنها استفاده می شود.

سازه پکیج تصفیه فاضلاب با توجه به ماهیت فاضلاب ورودی به آن عمدتا از جنس کربن استیل با پوشش اپوکسی یا استینلس استیل (عموما برای فاضلاب های صنعتی) استفاده می شود.
پکیج های تصفیه فاضلاب ساخت شرکت صنعت تاسیسات میلاش در ابعاد و جنس های مختلف، بسته به شرایط محیطی و عملیاتی طراحی و عرضه می شوند.

بهره برداری از پکیج تصفیه فاضلاب

بسته به طراحی و تجهیزات مورد استفاده در تصفیه خانه فاضلاب، همچنین سایز تصفیه خانه، عملیات مختلفی در جریان بهره برداری انجام خواهد شد.

اما در یک نگاه کلی موارد ذیل در تمامی تصفیه خانه های فاضلاب باید مورد توجه قرار گیرند:

  • جدا سازی ذرات جامد معلق: این موضوع با استفاده از ساخت کانال دانه گیر یا نصب آشغالگیر دستی یا آشغالگیر مکانیکی انجام می شود.
  • کنترل دبی ورودی: به منظور جلوگیری از ایجاد شوک در تصفیه خانه فاضلاب لازم است دبی ورودی به تصفیه خانه کنترل شود. به این منظور با استفاده از پمپ مستغرق فاضلابی و کلکتور  و نصب شیر دبی مناسب به تصفیه خانه وارد خواهد شد.
  • تامین اکسیژن مورد نیاز: در روش تصفیه هوازی، میکرو ارگانیزم های موجود در فاضلاب خام برای تکثیر و رشد، علاوه بر مواد غذایی، به  اکسیژن نیاز دارند. با استفاده از بلوئر و ایجاد خط انتقال هوا و نصب دیفیوزر حباب ریز یا دیفیوزر حباب درشت این امر محقق می شود.
  • کنترل میزان لجن فعال: با کنترل میزان لجن فعال موجود راکتور هوادهی تصفیه فاضلاب عملیات تصفیه به درستی انجام خواهد شد. همچنین سن لجن باید مورد توجه قرار بگیرد.
  • گند زدایی: با توجه به وجود بار میکروبی در فاضلاب خام، در آخرین مرحله تصفیه، عملیات گند زدایی انجام می شود. این عملیات عموما با تزریق کلر و توسط پکیج تزریق انجام می شود.

استاندارد محیط زیست برای پساب تصفیه شده

سازمان محیط زیست برای دفع پساب به محیط های پذیرنده، محیط های پذیرنده را به سه دسته تقسیم نموده است:

  • تخلیه به آبهای های سطحی
  • تخلیه به چاه جذبی
  • مصارف کشاورزی و آبیاری

برای مشاهده استاندارد دفع پساب به محیط های پذیرنده روی این لینک کلیک کنید.

برای درخواست اطلاعات تکمیلی در مورد پکیج های تصفیه فاضلاب میتوانید با کارشناسان شرکت صنعت تاسیسات میلاش در تماس باشید.

محصولات مرتبط

STAM.IR STAM.IR STAM.IR

ارسال ديدگاه

لطفا نام خود را وارد كنيد! لطفا آدرس ايميل را صحيح وارد كنيد! لطفا پيام را وارد كنيد!